21 February 2013

Journey Of my pregnancy...

Boleh dikatakan masa preggy yg amat sedey...tapi amat2 bersyukur walaupun mulanya terkejut.
Mungkin ada salah silapnya kehidupan sebelum  ini sehingga Allah memberikan ujian dan dugaan seperti ini... cuba muhasabah diri sendiri...akhirnya redhaa....

Masa kandungan 20 weeks, g scan kat PPUM. yg scan Doktor Sofia x silap aku...scan punya scan dia kata ada mcm keabnormalan pada jantung baby...aku dah cuak...doc kata jantung nya mcm byk ke sebelah kanan..jantung normal sepatutnya kat tengah2 sikit hala ke kiri...beh kuang camtuh la.. start dr nampak keganjilan itu, setiap minggu aku g scan kat PPUM sebab nak tgk perkembangan jantung baby...dari minggu ke minggu keabnormalan makin ketara... bukan setakat sorang doc yg tengok. Tapi ada 3 doc yg rujuk ngan kes aku...Prof Asma (pakar jantung paed), Prof Jamaliah ( x sure apa position dia) & Doc Sofia...

Hasil perbincangan drg, jantung baby mmg ada masalah. Antara yg aku paham :
1. Jantung normal ada 4 bilik, but jantung bb aku cuma ada 2 bilik.
2. Ada 2 lubang pada jantung.
3. Kedudukan jantung bukan di tempat yg sepatutnya.

Time tu, cuma redha...redha..dan cuba redha....sampailah ke akhir pregnancy. Melalui bulan2 pregnancy dengan rasa yg amat sedih bukan mcm ibu2 preggy yg lain....cuma pikir kan mungkin ada hikmah disebaliknya dan berdoa sentiasa supaya baby dilahirkan sempurna dan sihat....

Doc tanya, nak ceaser / normal...aku pilih ceaser. Tapi doc kata aku leh normal...tapi saja gatai nak rasa ceaser. Akibatnya, sangat sadis dan serik..better normal than operate...tapi nasib baik operate sebab masa dok godek2 perut aku nak kuorkan baby, tetiba doc ckp "ooo..breech la.."..hah, doc sendri x tau baby breech...kalo x operate, sakit contraction pun rasa, sakit operate pun rasa...haru rasanya...

bersambunggg.....lunch jap!

No comments:

Post a Comment